Musim menanam padi dah tiba!! Tara...mcm aku pulak petani ye..heheh..Sekarang musim bunga ni dah semakin hangat2 ketiak masam, nak beralih ke musim panas tak lama lagi. Panas kekeringan di sini, maybe Malaysia panas yg bisa menitiskan peluh 24 jam, dgr cerita dari mak kat kampung yg kepanasan. Sama juga di sini aku rasa, dan sedikit teruk kering yg bisa boleh terhidrat segala cecair badan. Mana tidaknya, hidung aku sentiasa berdarah kering bila terlalu panas dan perit untuk bernafas terutamanya bila dalam lab. Pulaknya negara ni mengamalkan sistem berjimat cermat (aircond ala kipas tangan je rasanya...huhu). Tu kira ckup bagus, kalau dalam lecture hall hanya mengharap pada tingkap.
Aku tengok tanah di belakang ni sudah digembur, ada 2 petak yg dah ditanam padi. Pagi Ahad lepas aku skodeng obaasan tu kerjakan sawah. Sekarang pun pagi2 dah ada bunyi burung berkecip-cip-cip-an di waktu pagi. Tu tak termasuk sang katak ong-gedek-gedek berkoir di malam hari. Tgh berdendang mereka riang malam ni sbb td seharian hujan tak berenti. Aku rasakan sungguh damai sekali (mcm tipu je bunyi nye) mengingatkan rumah mak kat kampung. Sebijik tak tumpah suasana tu ada. Macam2 unggas ada di kala malam, mencari cahaya lampu dalam bilik ni. Nyamuk yg nyaring sesekali aku lempang, tu tak termasuk serangga hijau yg kecil je saiz nye, sgt kecik...selamat aku penyet2 ...gatal bila dia gigit. Bukan itu sahaja tetamu malam aku, ada 2 malam berturut sang ladybird tak pun ladybug singgah atas meja. Hai...gembira mereka ziarah aku..mcm tau2 je aku ni orang kampung...ok geng, aku sajikan korang dengan pemandangan suasana SPRING/early SUMMER
dari rumah aku...Aku tengok tanah di belakang ni sudah digembur, ada 2 petak yg dah ditanam padi. Pagi Ahad lepas aku skodeng obaasan tu kerjakan sawah. Sekarang pun pagi2 dah ada bunyi burung berkecip-cip-cip-an di waktu pagi. Tu tak termasuk sang katak ong-gedek-gedek berkoir di malam hari. Tgh berdendang mereka riang malam ni sbb td seharian hujan tak berenti. Aku rasakan sungguh damai sekali (mcm tipu je bunyi nye) mengingatkan rumah mak kat kampung. Sebijik tak tumpah suasana tu ada. Macam2 unggas ada di kala malam, mencari cahaya lampu dalam bilik ni. Nyamuk yg nyaring sesekali aku lempang, tu tak termasuk serangga hijau yg kecil je saiz nye, sgt kecik...selamat aku penyet2 ...gatal bila dia gigit. Bukan itu sahaja tetamu malam aku, ada 2 malam berturut sang ladybird tak pun ladybug singgah atas meja. Hai...gembira mereka ziarah aku..mcm tau2 je aku ni orang kampung...ok geng, aku sajikan korang dengan pemandangan suasana SPRING/early SUMMER
Sawah dikerjakan secara individu
Proses penanaman menggunakan mesin. Nampak tak anak padi tu kat belakang mesin? Nanti mesin tu cacakkan kat dalam bendang tu automatik, so jarak dari satu pokok padi dengan yg lain sume akan sama. Aku dah habis zoom ni..takleh nk dekat lg. Kalau tak bleh tgk cane dia cacak kan(korang boleh kelik kat gambar ni untuk dibesarkan). Nak dtg dekat kang ojiisan ni kata aku mereng lak!
2 comments:
didi, aku rasa macam ko kat dalam cerita korea.. hehe tgk mamat kat sawah tu kot.. hehe rindu la kat ko.. rindu kek cheese. masa last makan ngan ko dulu.. kalau jadi balik bercuti cakap ok.. aku nak simpan date kat secret recepi hanya dengan cik d hehe
nurul..miss u too..aku teringat ko tiap kali makan kari. aku tak tau pasal apa.lg2 aku dok suke makan roti nan. teringat ko dok cite buat roti nan sendri,pastu buh perisa strawbery(pakai susu strabery). aku da terai..tp tak jd..aku balik nnt.insyallah kita gathering dgn kek! yey!
Post a Comment