Sunday, May 24, 2009

Melayan hari yang bosan, aku buat projek "Pau". Aku lama dah tak makan pau, suke pau goreng yg isinya sambal atau sardin tp tak penah buat. Selalu beli. Kali ni terpaksalah buat, mana ada org jual sini..kalau ada aku tak berani nak makan. Surf2 internet dpt 1 resepi ni. Aku main agak2 aje sukatannya, takde penimbang. Semua campak2 dgn harapan menjadilah hendaknya.Tepung yg tinggal da separuh paket dr berat asal 500gram so aku agak ada dlm 200 gram. Then butter aku campak 3 ketul (da siap kerat2), pastu garam dgn gule secukup rasa (tp aku takleh nk rs,aku pose arini). Air suam, yeast dlm 1 1/2 teaspoon. Aku pun bantai uli2 je, lepas dia tak lekat aku tutup dgn kain lembap then jemur kat balkoni (aku ikut style ema masa kitorg main masak2 buat roti kt Kuantan dlu). Nak kasi dia naik, gemuk gebu gitu. Pastu buat doh kecik2 comel sebelum masuk inti. Intinya pulak mula2 nk wat sardin je, tp cili kisar dah abis, malas nk blender so aku tukar jd inti kentang kari sardin. Wala..gitu..time buh inti aku suke banyak2..supaya terasa. Biar sedap gitu (perasan ;P). Tapi tiba time menggoreng nya, spoil la plak ter-ter-hangus..susah bebenor nak kasi cantik. Almaklumlah sambil menggoreng, stove yg sebelah lg tu tgh msk lauk plak. jd kejap2 menggoreng..kejap menumis...mana la tak hitam pau aku. Akunye juadah berbuka hari ni banyak sikit tp takla spesel sgt..asalkan lalu dek tekak je la. Tauge goreng, daging msk sate, kuih pau goreng. Alhamdulillah....kenyang!

Tepung yg diuli kemudian tutup dgn kain lembap & biarkan naik


Taraaa!! Dah gemuk tepung ni buat bulat2 kecik & bubuh inti.


Pau goreng inti kentang kari sardin



Menu berbuka ptg ni..sayur tauge & daging masak sate

3 comments:

Nurul said...

wah.. aku lapar pau goreng c d
apakata kirim kat aku satu..

pingucomel said...

Perghhh..sekali cik D masak...bau sampai ke Mesia..aku pao beli jer yg segera..huhu

yan said...

naaakkk..! sikit arrr...