Semalam aku tak ke mana2 jugak. Lepas abis kelas nihon-go kat IPAL aku ada terserempak dgn makcik Jepun ni tgh membaca kat library. Dia menyapa aku, dan kami berboraklah. Dengan english-loghat jepun, aku dapat tangkap juga kata2 nya. Kira cukup bagus makcik ni boleh speaking english kalau nak banding dgn jepun lain. Dia dah tua sgt, aku rasa maybe 70 something umurnya. Dari ceritanya dia dulu keje kat Nara...dan dia ada sebut near Nara University. Pastu tanya2 beberapa nama professor. Aku cume kenal sorg je yg dia sebut. Professor tu presiden International Student kat uni aku dan dia asalnya orang Cina Malaysia. Tapi aku tak penah lg jumpa face to face dgn dia. Lepas borak2 dgn makcik tu aku terus cabut balik...takde mood nak gi mana2 sebab cuaca sgt panas.
Balik je aku mengemas rumah sambil memasak. Rumah aku banyak sgt habuk..almaklumlah duduk tepi bendang. Debu2 berterbangan melekat kt sliding door. Pastu bila malam, bermcm jenis serangga masuk...paginya mati bertebaran atas lantai, meja, laptop. Petang tu aku masak ikan msk lemak kencur dgn terung sambal. Terung tu aku tak goreng, aku bakar dlu baru campur kat sambal. Sambal lak aku pakai gule melaka (ikut petua ema & fuza). Sedap gak rasanya..drpada pakai gule biasa..ni aku buh gambar2 memasak (nmpak sgt bosan takde keje)
Balik je aku mengemas rumah sambil memasak. Rumah aku banyak sgt habuk..almaklumlah duduk tepi bendang. Debu2 berterbangan melekat kt sliding door. Pastu bila malam, bermcm jenis serangga masuk...paginya mati bertebaran atas lantai, meja, laptop. Petang tu aku masak ikan msk lemak kencur dgn terung sambal. Terung tu aku tak goreng, aku bakar dlu baru campur kat sambal. Sambal lak aku pakai gule melaka (ikut petua ema & fuza). Sedap gak rasanya..drpada pakai gule biasa..ni aku buh gambar2 memasak (nmpak sgt bosan takde keje)




2 comments:
hi mate!, u have much time during ur phd. Not like me, 5 days a week 8am - 12am midnight no rest. Even till 8am the next day with no sleep. I'm not even have a break for rest or lunch. Work like a machine. Ppl have their way and strategies.... do smart work not hard work.... hehehhee
huishh..scary man!! I noticed some people work like that. But I can't...huhu...takutnye..ok..I will work hard after this.
Post a Comment