Salam, Konnichiwa my friends!! Ohoo..aku rindu bangat sama kamu. Aku rindu nak upload citer…aku banyak cerita tp apakan daya, sekarang aku tak punye apa, cume ada buku nota kecik je. I’m sorry for not updating a story. Dah 3 minggu aku berada kat bumi sakura ni. Baru nak blog. Ini pun aku karang siap2 dr kaikan (international house) then upload di lab. Aku masih takde internet dan juga hphone. Nak blog dekat lab, susah. Lab aku kecik je, dan ramai penghuninya. Meja aku ditepi dinding, dicelah2 meja yg penuh dgn sebijik tangan robot, ada spanar2, ada model lego helicopter, thermopot, ada skrin monitor yg gaban besau, speaker dan ntah apa2 lg. Yg pastinya tiap kali aku menggeliat kan tangan ke belakang, sudah pasti ada barang yg jatuh atau kepala aku terhantuk dgn tangan robot tu. Lego helicopter tu? Kaki dia da 2 tercabut sbb aku terlanggar…huh. Itulah lab aku. Korang dapat bayangkan? Eiishh…
Apa kene mengena dgn internet pulak kan? Meja aku juga di tepi pintu, di mana tiap kali sensei masuk, sudah pasti boleh nampak apa yg aku buat kat PC, skrin aku cukup besau utk dilihat. Owwhh..bahaya, sgt bahaya. Nak ym pun susah. Sensei pulak jenis suka lepak dlm lab.Boleh kata hari2 akan turun ke lab, seandainya dia tidak bz. Aku pulak dalam tekanan hehehe..bukan apa, aku masih takut nak buat research ni. Tajuk yg aku propose sejak di Malaysia tu, terpaksa aku ubah. Setelah berbincang aku nampak sensei tak yakin projek tu. Maka dalam masa 1 minggu aku cari yg lain. Percaya ke seminggu aku buat tajuk baru? Sedangkan sebelum ni pon dekat sebulan. Masa mula2 datang tu, dalam sibuk2 aku nak uruskan hal2 penempatan yg macam2 kat sini, Wan ingatkan aku tentang tarikh exam. Ya...aku ada exam..sapa kata phD tarak exam.. aku pun pergi dapatkan booklet tentang exam. Tertera pada booklet yg mengandungi segala tuk nenek application form...tarikh akhir submit ialah 9 Jan. Waaa...apa lagi aku mula la gelabah. Maka, pada ujung minggu pertama aku sudah sibuk mencari dan membaca segala paper yg ada. Baru petang tadi siap bahagian research plan. Itu pun cuma summary saje. Isi dlm2 nya? Esok baru nak buat dgn slide power point.
Itu baru kisah di lab. Belum kisah2 aku di luar, di kaikan. Aku tak pernah rasa sesibuk ini seumur hidup. Aku tak tipu, ini kisah benar dong! Tapi korang yg baru nak sambung phd jangan la risau. Aku bukan nak patahkan semangat. Aku citer kan yg benar supaya korang bersedia mental dan fizikal. Sama la dgn aku sekarang, apa yg aku lalui hari2 semuanya berbeza. Cabaran pun berbeza. Mungkin situasi ini hanya berlaku di Jepun. Disebabkan gaya hidup dan cara bekerja orang di sini pantas, membuatkan aku yg sentiasa lenggang kangkung ni terkejar2. Bab kejar2 ni plak da jadi rutin harian aku kat sini. Kaikan aku jauh dari school. Kalau kayuh beskal, 45 minit. Maka aku naik tren, tp kene tukar stesen 2x sampai ke Boussozhan. Kemudian kayuh beskal 15 minit paling cepat. Boleh kata perjalanan aku hampir sejam. Jadi aku selalu nak kejar tren sebelum pukul 8.45 sbb selepas itu tren akan selang lebih lambat. 8.45 tu kira lewat la, kalau kat Malaysia da sampai ofis. Kat sini aku kene masak utk lunch. Bilik aku kat level bwh skali tp dapur dgn shower kat tingkat 2. Hari2 aku masak sambil mandi. Huh! Letih. Kadang2 satu pagi je aku naik trun tangga dekat 3x. Itu yg menyebabkan masa aku lewat. Bila tiba nak breakfast, time tu da nak dekat dgn tren sampai. Dah biasa skrg sambil makan/minum pagi sambil pakai stokin, pakai tudung, cuci pinggan dan sebagainya. Kemudian cabaran fizikal pun bermula......selalunya aku betul2 siap, lagi 5 minit tren nak sampai. Aku pun akan membuat larian pecut ke eki (stesen keretapi) yg terletak di belakang kaikan. Inilah yg dinamakan cabaran fizikal. Ha...sebab itulah modul BTN ada test lari 2km tu. Inilah hikmah nya..kuang3..Owh..satu lagi cabaran fizikal, kayuh basikal. Kayuh kat malaysia tak sama dgn sini. Kat sini jln sempit sgt, atas jln ada mcm2...umpamanya org jln, basikal dtg dr arah bertentangan, org tua2 lambat jln, anjing bersiar2 bersama tuannya. Jalan tu kadang2 muat untuk satu kereta je lalu. Tu belom tgk org sini drive berbahaya. Memangla... silap haribulan ada yg tergolek dlm longkang. Bila tiba ada angin kuat....aku terasa bagaikan di Everest (skrg musim sejuk). Angin tu menyukarkan kayuhan...jd berat beskal aku. Aku rasa sekarang lutut aku dah slim (lutut je tau...peha aku besar lagi).
Apapun sebenarnya, cabaran ada di mana2. Walaupun life kat sini sukar, aku masih lagi berpegang pada kata hati ini “Aku ditakdirkan menjejakkan kaki di bumi sakura atas pilihan aku sendiri, dengan izin-Nya. Maka aku perlu meneruskannya sebagaimana Dia menghendakinya. Yg penting adalah niat aku pada setiap pagi keluar rumah, Ya Allah, aku ingin belajar, menuntut ilmu. Berkatilah perjalanan aku hari ini.” Sekarang, aku cuba untuk kawal pemikiran aku supaya sentiasa positif (cewahhhh.!!), biar apa cabaran yg datang, setkan dlm kepala bahawa itu hanyalah dugaan. Maka, untuk melalui dugaan itu hanya perlukan kesabaran. Sejauh mana aku bersabar? Wallahua’lam. Aku pun tak tau. Nanti aku upload lagi kisah yg mencabar keimanan aku di sini. Hampir2 menitis air mata aku disebabkan hilang sabar.... huhu.. Tapi korang jangan takut nak datang Jepun disebabkan citer2 td tu...tu cume intro je. Nak mengatakan yg aku sgt2 tak sempat nak hantar kabar berita. Dalam hati ni....teringin sgt nak hantar emel..apakan daya, nak bernafas pun semput2 den ahak! Disebalik kekalutan kat sini ada gak manis nya. Itu pun aku update nanti. Apapun hari dah semakin malam...semakin sejuk..esok nak bangun pagi..nak lumba lari lagi. Jumpa lagi dgn kisah lain. Sukares samades!!
Apa kene mengena dgn internet pulak kan? Meja aku juga di tepi pintu, di mana tiap kali sensei masuk, sudah pasti boleh nampak apa yg aku buat kat PC, skrin aku cukup besau utk dilihat. Owwhh..bahaya, sgt bahaya. Nak ym pun susah. Sensei pulak jenis suka lepak dlm lab.Boleh kata hari2 akan turun ke lab, seandainya dia tidak bz. Aku pulak dalam tekanan hehehe..bukan apa, aku masih takut nak buat research ni. Tajuk yg aku propose sejak di Malaysia tu, terpaksa aku ubah. Setelah berbincang aku nampak sensei tak yakin projek tu. Maka dalam masa 1 minggu aku cari yg lain. Percaya ke seminggu aku buat tajuk baru? Sedangkan sebelum ni pon dekat sebulan. Masa mula2 datang tu, dalam sibuk2 aku nak uruskan hal2 penempatan yg macam2 kat sini, Wan ingatkan aku tentang tarikh exam. Ya...aku ada exam..sapa kata phD tarak exam.. aku pun pergi dapatkan booklet tentang exam. Tertera pada booklet yg mengandungi segala tuk nenek application form...tarikh akhir submit ialah 9 Jan. Waaa...apa lagi aku mula la gelabah. Maka, pada ujung minggu pertama aku sudah sibuk mencari dan membaca segala paper yg ada. Baru petang tadi siap bahagian research plan. Itu pun cuma summary saje. Isi dlm2 nya? Esok baru nak buat dgn slide power point.
Itu baru kisah di lab. Belum kisah2 aku di luar, di kaikan. Aku tak pernah rasa sesibuk ini seumur hidup. Aku tak tipu, ini kisah benar dong! Tapi korang yg baru nak sambung phd jangan la risau. Aku bukan nak patahkan semangat. Aku citer kan yg benar supaya korang bersedia mental dan fizikal. Sama la dgn aku sekarang, apa yg aku lalui hari2 semuanya berbeza. Cabaran pun berbeza. Mungkin situasi ini hanya berlaku di Jepun. Disebabkan gaya hidup dan cara bekerja orang di sini pantas, membuatkan aku yg sentiasa lenggang kangkung ni terkejar2. Bab kejar2 ni plak da jadi rutin harian aku kat sini. Kaikan aku jauh dari school. Kalau kayuh beskal, 45 minit. Maka aku naik tren, tp kene tukar stesen 2x sampai ke Boussozhan. Kemudian kayuh beskal 15 minit paling cepat. Boleh kata perjalanan aku hampir sejam. Jadi aku selalu nak kejar tren sebelum pukul 8.45 sbb selepas itu tren akan selang lebih lambat. 8.45 tu kira lewat la, kalau kat Malaysia da sampai ofis. Kat sini aku kene masak utk lunch. Bilik aku kat level bwh skali tp dapur dgn shower kat tingkat 2. Hari2 aku masak sambil mandi. Huh! Letih. Kadang2 satu pagi je aku naik trun tangga dekat 3x. Itu yg menyebabkan masa aku lewat. Bila tiba nak breakfast, time tu da nak dekat dgn tren sampai. Dah biasa skrg sambil makan/minum pagi sambil pakai stokin, pakai tudung, cuci pinggan dan sebagainya. Kemudian cabaran fizikal pun bermula......selalunya aku betul2 siap, lagi 5 minit tren nak sampai. Aku pun akan membuat larian pecut ke eki (stesen keretapi) yg terletak di belakang kaikan. Inilah yg dinamakan cabaran fizikal. Ha...sebab itulah modul BTN ada test lari 2km tu. Inilah hikmah nya..kuang3..Owh..satu lagi cabaran fizikal, kayuh basikal. Kayuh kat malaysia tak sama dgn sini. Kat sini jln sempit sgt, atas jln ada mcm2...umpamanya org jln, basikal dtg dr arah bertentangan, org tua2 lambat jln, anjing bersiar2 bersama tuannya. Jalan tu kadang2 muat untuk satu kereta je lalu. Tu belom tgk org sini drive berbahaya. Memangla... silap haribulan ada yg tergolek dlm longkang. Bila tiba ada angin kuat....aku terasa bagaikan di Everest (skrg musim sejuk). Angin tu menyukarkan kayuhan...jd berat beskal aku. Aku rasa sekarang lutut aku dah slim (lutut je tau...peha aku besar lagi).
Apapun sebenarnya, cabaran ada di mana2. Walaupun life kat sini sukar, aku masih lagi berpegang pada kata hati ini “Aku ditakdirkan menjejakkan kaki di bumi sakura atas pilihan aku sendiri, dengan izin-Nya. Maka aku perlu meneruskannya sebagaimana Dia menghendakinya. Yg penting adalah niat aku pada setiap pagi keluar rumah, Ya Allah, aku ingin belajar, menuntut ilmu. Berkatilah perjalanan aku hari ini.” Sekarang, aku cuba untuk kawal pemikiran aku supaya sentiasa positif (cewahhhh.!!), biar apa cabaran yg datang, setkan dlm kepala bahawa itu hanyalah dugaan. Maka, untuk melalui dugaan itu hanya perlukan kesabaran. Sejauh mana aku bersabar? Wallahua’lam. Aku pun tak tau. Nanti aku upload lagi kisah yg mencabar keimanan aku di sini. Hampir2 menitis air mata aku disebabkan hilang sabar.... huhu.. Tapi korang jangan takut nak datang Jepun disebabkan citer2 td tu...tu cume intro je. Nak mengatakan yg aku sgt2 tak sempat nak hantar kabar berita. Dalam hati ni....teringin sgt nak hantar emel..apakan daya, nak bernafas pun semput2 den ahak! Disebalik kekalutan kat sini ada gak manis nya. Itu pun aku update nanti. Apapun hari dah semakin malam...semakin sejuk..esok nak bangun pagi..nak lumba lari lagi. Jumpa lagi dgn kisah lain. Sukares samades!!
5 comments:
huhuuu... bizinyer.. cian ko kelam-kelibut. tapi bunyi optimis jek..bagus! bagus! rindu la kat ko.. cpt la dpt internet..sob sob..
...erm.. mana email gambo ko kata nk kasik tu? tadek ponggg...
ada2 ...ada..tengah tunggu nak send je. gambor aku berjalan kat sini. heheh. aku rindu la kat ko... kim salam kt majid
makcik...facebook la...buley update cite2 kwn...and senang nak load gambo...
-dura-
Makcik dura..nnt la aku wat facebook. tunggu!!
Post a Comment