Takziah buat sahabat baik yg berada jauh di negara nipon. Pagi2 td dapat satu perkabaran, ayahnya meninggal dunia. Al-fatihah untuk arwah. Sabar untuk sahabat baik. Aku tumpang sedih atas berita itu, dan sebenarnya aku sendiri tak layak nak sampaikan perkataan "sabar" tu kat dia sebab nak sabar tu pun aku rasa susah. Nak buat mcm mana, itu saja yg mampu. Sampai sekarang ni aku tak dpt contact dia, maybe dia rush nak uruskan hal2 ni.
Last week jugak, sorang sahabat lama aku kehilangan ayah tersayang. Aku dapat sms around 5.30 am. Terkejut jugak sebab semalamnya aku nampak dia online, maknanya dia ada kat KL tengah keje.
Hmm..ajal maut, satu perkara yg rahsia. Kita tak dapat nak agak bila walaupun kita cuba untuk bersedia. Aku rasa takut untuk menerima ujian semacam ini, apatah lagi menghadapi maut. Wallahualam....Aku cuba gambarkan macammana kalau aku berada ditempat mereka? Isk...tak tergambar la..
Aku kehilangan ayah masa umur 6 tahun. Tapi time tu budak2 lg...tak mature lagi..belum tau apa itu sedih, otak time tu tau nak main aje. Aku masih ingat arwah bapak (aku panggil ayah aku bapak) meninggal kat spital. Hari tu aku lawat dia, tp time tu slalu dorg tak kasi budak2 masuk wad. Tiap kali melawat, aku dibenarkan masuk kejap je..pastu kene duk luar. Sapa tak bosan...nak hilangkan bosan, aku akan main la kat luar tu. Biasanya pakcik aku teman. Tapi hari tu..mak aku suh aku balik dlu dgn pakcik. Sampai kat umah aku main lagi...main2 sampai penat. Maghrib tu, biasala..tetido. Tiba2 aku terjaga sebab dgr suara ramai2....aku tetido kat ruang tamu..bila sedar..aku sorg2 je kat situ. Aku tgk kat luar ramai org..semua berketayap. Aku turun ke dapur..cari sapa2..kakak aku ke..abg aku ke..pastu nampak kat bwh ramai org pompuan. Dicelah2 keramaian tu..nampak mak & kakak2 aku menangis. Abg aku plak..duk kat tangga, diam. Aku pun pi kat tangga tu, join abg aku. Kitorg diam. Tgk ajer. Tapi aku paham. Aku paham nape mak aku nangis. Takde sorg ckp kat aku bapak da meninggal.
Esoknya lepas selesai dikapan ..tiba masa untuk dihantar ke kubur..aku main lagi. Aku cume tgk muka bapak masa nak dikapan kan. Lepas tu abang tanya, nak ikut tak gi kubur antar bapak...aku pun tanya la sepupu aku (kwn aku main time tu)....nak ikut tak?..sepupu aku tak nak gi sbb takut...aku pun cakap tak nak..takde kwn. Eii..ngokngek betul aku time tu. So aku tak pegi la. Duk umah , main.
Sampai sekarang aku kesal la..tak tgk dgn mata sendiri macammana jasad arwah bapak ditanam sampai hilang dari pandangan. Sebab aku takde perasaan lagi time tu. Kalau sekarang mesti da nangis2....Itula, aku asik main je. Sampai ke sudah main. Itulah alkisahnya, bdk yg suke main dan takde perasaan =)
2 comments:
Cik D..aku sedey..pastu rasa nak tergelak plak baca kisah ko main2 ni..apala...
la...tu betul. Masa kecik2 mana tau pape...tau main je hehehe..org sedih2 aku tak :)
Post a Comment