Finally, aku berjaya jugak bukak blogger ni. Dah nak seminggu aku nak blog, tapi tak buleh2 sebab intenet kat sini lembap ya amat! Dari hari isnin , takde connection langsung. Aku pun bosan je memanjang...takleh la idup tanpa intenet. Aku nak cerita pasal weekend lepas, tak kesahla kalau dah basi..tapi sebab aku tak cerita lagi kan.
Sabtu dengan Ahad lepas, aku sorang2 je, housemate yg lain semua balik kg. Dalam bosan2 tu aku pun mencari idea, nak buat apa sorang2 kat rumah. Masa tu Yan call, dia suggest aku make over bedroom aku. Aku pun apa lagi...pagi2 Sabtu tu, seawal pagi...lalat pun tak bangun lagi...aku dah kemas2 barang2 kat bilik tu, sampah dgn plastik2 aku buang. Yang berabuk aku lap. Pagi tu, kawan pejabat aku tumpang tido, sebab dia nak join housemate aku balik kg. Lepas je dorang keluar pagi tu..aku pun terus menyapu..menyapu ..dan mengop lantai bilik aku..kasi licin.Kasi wangi. Dah kering lantai, aku pun susun atur barang2 dalam tu. Dah siap tu..aku cek bilik aku tak lawa jugak. oo..langsir...langsir aku yg mencacatkan pemandangan. Sebenarnya kalau nak tau, langsir bilik aku tu, aku kidnap dari mak aku. Langsir dapur mak aku. Bila aku pasang kat tingkap bilik aku, jadi singkat. Tu yg tak lawa. So aku plan, lepas zohor aku nak gi cari langsir kat bandar.
Lepas tu..aku cuci teddy bear aku tuh. Kesian dia...dulu dia lawa, kaler kuning..cantik, comel. Dah 2 tahun dia tinggal dengan aku, bulu dia dah tukar kaler jadi cekelat2 kelabu. So, aku pun cuci dia. Penat woo...mcm mandikan jenazah je.Lepas cuci, proses nak mengeringkannya...aku takde washing machine, so aku perah sikit2 kat telinga, kaki, tangan. Pastu aku amik tuala, aku gosok2...ingat nak jemur kat luar, tapi malu..takut jiran2 nampak. Jadi aku keringkan je dia kat tepi tingkap bilik. Aku pasangkan kipas...
Lepas zohor, aku terus keluar gi bandar..kat kedai tepi padang bandar Kuantan tu, aku beli la kain langsir kaler biru, karpet pun biru. Dah siap beli kat situ, aku gi megamall plak..kat situ ada satu kedai yg jual barang2 hiasan mcm langsir, sarung kusyen, table runner dan sebagainya dgn harga murah. Mostly barangan tu made in India. Kira murah la..kalau aku tengok kedai2 lain kalau jual sarung kusyen yg lawa2 pun paling koman RM20 satu, kat situ boleh dpt belas2 ringgit je. Kat situ aku beli table runner 1 dgn table cover...dua2 kaler biru, tp corak lain.
Lepas tu aku ingat nak gi kedai buku..nak tengok2 buku2 menarik..tapi sebab dah lapar sangat...aku tak makan dr pg lagi...tgk jam, dah pukul 2.30. So aku nampak Kenny Rogers...nyum!nyum! Lama tak makan nih...apalagi..aku pun beli dan bawak balik. Disebabkan terlalu lapar, aku pun makan la muffin tu masa drive, tunggu lampu hijau kat traffic light. Sampai rumah..semayang2...pastu aku pun jahit langsir. Siap sepasang, aku terus pasang. Malam tu tengok tv sampai tetido. Ahad plak aku sambung jahit langsir sambil tengok Malaysian Idol. lawak betul peserta2 tu..memalukan aje..macam mana la dorg boleh overconfident ni...memang lah tak layak..suara sumbang abis!
Dalam pukul 1 aku dah rasa lapar...sebenarnya pagi2 tu aku keluar, pegi gerai makcik jual kuih. Ingat dihati nak makan nasi dagang ke...rasanya lama sangat aku tak makan nasi. Asik bedal roti, meggi...roti..meggi. tapi kedai tu tutup. Tengahari tu dah terasa lapar sangat..sebab malam tu aku tak makan pun. Black pepper chicken Kenny Rogers tu pun dah hadam. So aku keluar, gi pasaraya ...jauh sikit dari rumah. Aku gi kat bahagian ayam2, ikan2, daging...terpikir nak masak apa. Dah la sorg2..mesti memenatkan memasak. makan tak seberapa.Tiba2 aku teringat fish & chip yg mak Azno wat dulu...aku pun cari la filet ikan...takde..yg ada..ayam sahaja. Aku belilah seketul. Sampai rumah aku masak2...jadilah..chicken chop..grill..siap dengan gravy blackpepper, kentang putar....(Azno, jadilah kali ni resepi chicken chop). Rasa ayam tu, ok...cuma yg tak best..kentang putar..sebab masih ada rasa "kekentangan". Ni aku amik resepi dari Azno. Dulu dialah yg rajin lenyek kentang masa kat umah sewa dulu. (Azno, teringat la kentang bakar ko!). Pukul 4 baru aku makan. Lepas makan sambung jahit langsir. Petang tu baru siap. Lepas tu solat asar..gosok baju..mandi..semayang magrib..tengok tv...tido..Penat!Penat! Tapi takpe..bilik aku dah lawa sekarang...hehehee
Itu lah alkisahnya, hari minggu yg mengasyikkan! Sekian.
Student life BW
13 years ago
No comments:
Post a Comment