Awal pagi tadi, housemate aku dah on tv, rancangan berita terkini pukul 7. Biasalah...macam-macam berita yg ada sekarang, dari kes pukul orang, culik orang, tikam orang hinggalah kebunuh orang. Semua tu dah macam berita wajib yg perlu ada. Makin lama, harga atau nilai nyawa rakyat Malaysia ni, makin murah jika nak dibandingkan dengan harga petrol!! Ya...aku terdengar pagi tadi kat berita tu..harga petrol mungkin akan naik lagi. Mangkuk laaaaa.....tahun ni la tahun naik segala2 macam bende. Kenapa sejak pemerintahan baru ni, makin lama makin naik harga semua benda? Dorang ni tak rasa ke macam orang yg kais pagi makan pagi..lainlah dorg yg duduk kat "atas2" ni..tak rasa nak kais pun, kalau gaji sebulan dah beribu22....berkepul2 duit masuk. Cuba la kalau dorg pikir, petrol tu lah segala punca kenaikan harga barang. Aku rasa patutlah diorang buat kajian mendalam pasal harga petrol, sebelum dilaksanakan. Kalau dah semua mahal..adalah orang yg akan makan siput babi jadi makanan asas. Dorang ni tak pikir ke?? macam malma tadi lah, aku sedih tul tengok rangcangan Bersama Mu tv3 tu...dalam episod sebelum2 ni aku dah biasa tengok kedaifan orang2 ni..cacat, tak berupaya. Tapi yang malam tadi punyala aku tak tahan, sebab famili ni terlalu miskin sampai makan siput babi sebagai lauk asas. Aku dah meleleh air mata nengok anak orang tu yg kecik skali makan nasik gaul dengan pucuk ubi masak campur siput babi. Sedih sungguh!! Aku tengok Rosyam Nor pun terkebil2 kat tepi orang tu..tengok dorang makan penuh selera. Aku tak rasa dorang berselera..tapi budak2 tu terlampau lapar. Huii..orang2 macam tu la patut dapat bantuan yg sepatutnya. Sekurang2 nya bahan asas, beras, sardin ke..telor ke...ikan kering ke..minyak masak, bawang...Kesian jugak kat budak2 tu, tak sekolah, tapi dah keje cari kayu api. Berapa sen la agaknya dia jual kayu api...siapa la yg guna kayu api sekarang ni. Rasa macam cerita zaman dulu2 pulak..kutip kayu api jadi pekerjaan yg glamer masa dulu2. Isshh..aku rasa bukan Rosyam Nor yg patut datang melawat dorang tu, patutnya orang yg selalu naikkan harga petrol tu..bawak dia sekali tengok famili tu, jemput dia sekali makan dengan famili tu..mesti dia insaf. Mesti dia tak sampai hati nak naikkan harga petrol lagi.
No comments:
Post a Comment