Weekend lepas, aku balik kg, drive sorg2 dari Kuantan ke kg. Aku tak pernah drive lagi ikut highway pantai timur. Tapi sebab nak sangat balik, lagipun dah terpaksa sorang2, aku pun lalu juga situ. Aku balik pagi Jumaat, sangat sunyi, tak banyak kenderaan yg lalu waktu tu. Sangat membosankan, sepanjang jalan aku asik menguap. Lebih kurang 2 jam, aku baru sampai Temerloh...lepas tu masuk Karak. Jalan Karak ni menggerunkan, banyak selekoh..penat betul kat sini, semua kereta lori laju2..aku tak berani nak laju..paling koman pun 80 km/j je. Tapi tak selaju itula...kalau yg selekoh tajam siap dgn bukit tu, aku slow je la dalam 60km/j. Sampai rumah aku dah flat.....tapi tengahari tu gak aku bantai tengok CD. Kat rumah tak buat apa pun, hari Sabtu aku ke pekan, setengah hari la kat pekan tu...mula2 anto mak aku gi klinik, pastu aku pun merayap gi kedai2 lain. Petang tu plak sepupu aku singgah kg, so aku jumpa dia kat jalan simpang rumah aku tu. Aku nak pass kan besday present utk dia.
Ahad pagi, awal2 lagi aku dah cuci kereta..kasi kilat..heheh.sebenarnya dah bercalar pun bonet depan tuh.Masa tengah lap kereta tu, aku terpandang tayar belakang kereta aku, nampak pelik. Bila aku tekan2..lembik...takde angin, angin dah keluar, sebab pancit. Aku geram betul..bukan je geram..marah pun ye..bila aku cek ada skru terbenam dalam tayar aku. Hei....ni sapa la punye keje sepah2 kan skru..aku tak tau mana dapat, samaada kat rumah atau kat jalan. Yang buat aku naik angin lagi bila aku nak tukar tayar tak boleh. Bukan apa, nat tayar tu terlampau ketat. Puas aku pulas2..sampai bergerak kereta tu, tapi tak mau gak loose..last2 aku tunggu petang, mintak abg ipar aku buat kan. Dia siap suruh aku tengok lagi cara2 nak tukar tayar. Dari pasang jek, bukak nat sampailah masukkan tayar. Punye la senang dia pulas nat tu, cuma dua kali pulas je, nat tu dah longgar. Last2..siap juga tayar spare aku..huduh betul kereta aku time tu..dgn tayar spare kecik yg warna hitam.
Petang tu aku balik ke Kuantan dalam pukul 4.Letih betul..tak dpt rehat yg cukup. Masa on da way nak ke tol Gombak, tiba2 hujan lebat..sangat lebat, sampai aku menggelabah sebab tak nampak apa2. Nasibla sekejap aje, bukan sepanjang jalan. Petang tu banyak juga kenderaan yg lalu lalang. So tak lah sunyi. Aku singgah solat kat hentian Temerloh dan Gambang. Masa kat Gambang, dah magrib..hari dah gelap. Ada la juga rasa seram2....aku naikkan cermin pandang belakang, sbb tak mau tengok belakang. Takut2 kalau...........dah gelap sangat tu, aku pun pecut la juga, bila memotong kereta lain tu, aku tak pandang pun isi dalam nya, takut kalau2........(paham2 jelah malam2 ni). Pukul 8.02 mlm aku sampai kat exit tol Gambang...SAmpai rumah dalam pukul 8.15. Huh, lega..syukur, selamat sampai.
Semalam petang, lepas keja aku terus ke bandar, gi bengkel tayar...aku nak tampal tayar yg bocor. Pastu aku buat balancing tayar, pastu alignment tayar..sbb aku rasa stereng kereta tu dah bergegar sangat bila aku bawak laju. Memang betul pun, meknik tu kata..tayar depan aku dah terkangkang...kalau alignment pun, tak membantu sangat..so dia cadang aku tukan "cam nat". Aku tak tau langsung pasal menatang ni...Puas aku suh dia cerita, tapi dia cakap mcm tula..tak nak bagi bergegar lagi, sebab tayar aku dah "makan sebelah". Cam nat ni kene tukar sepasang..satu nat tu dah RM50, pastu nak sepasang lak. Huhu.....terbang lagi duit aku kali ni. Aku pun heran
kenapa boleh "makan sebelah" dan bergegar stereng. Apek tu citer...mungkin sebab aku selalu sangat langgar lubang besar2 dalam keadaan laju. Hmm..kalau yg tu memang betul.Tapi kalau dah lubang tengah2 jalan, memang la aku tak dpt nak elak. Apapun, hari ni kereta aku dah ok, taklah bergegar stereng cuma aku rasa stereng tu dah ketat...tak sedap nak pusing2kan..total duit aku melayang semalam ialah..RM140. Oleh itu aku nasihatkan org lain supaya..jagalah tayar kereta korg dengan baik supaya tak cepat rosak :)
Student life BW
13 years ago
No comments:
Post a Comment