Kebuntuan idea untuk memasak, sudah pastinya sangat malas untuk memasak nasi. Kalau masak nasi kene ada lauk, lauk saje tak memadai, kene ada sayur pulak. Huh...letih nak memasak di bulan2 yg hangat ni. Maka arini aku cume buat mi sup saje. Hanya guna isi ayam saje sebagai perencah, tambah taugeh dan daun bawang. Tapi terlupa nak amik gambar, da tinggal suku mangkuk baru tersedar. Takpe...tak menawan pon, cincai2 saje. Anyway, di awal tengahari aku dah menyiapkan kuih tradisional yg dah lama aku tak makan...lebih dr 3 tahun rasanya. Dulu2, emak aku penah buat...ms aku kecik2...kuih talam berlauk. Kalau sebut kuih ni, yg sedapnya cume bahagian topingnya saje...berlauk, hehehe. Rasa udang kering dgn daun sup mmg kene dgn tepung talam bersantan tu. Dua 3 arini aku terkenang kan kuih tu. Selalunya kalau ramadhan, singgah di bazaar atau pasar2 malam, jarang jumpa kuih ni. Yg slalu aku beli, kuih cara berlauk. Aku rasa lebih kurang sama je...2-2 feberet aku. Cumanya, kuih cara lg comel dan prosesnya agak leceh, kene bakar2..dan perlukan bekas kiut2. Aku da survey cari bekas mcm tu, mmg takde. Ingatkan nak cari bekas mufin je, tu pon tk jumpa...Last2 aku decide buat kuih talam lg senang...tuang saje adunan dlm satu loyang dan potong. Ingatkan susah, rupanya sng sgt dan bahan2 nya pun da mmg ada dlm peti ais ;p Ada banyak resepi kt internet, aku prefer resepi hanie liza. Sebab cuma pakai tepung gandum dan sedikit tepung jagung. Ada resepi pakai campuran tepung beras...mungkin lg sedap kot. Well...aku adalah tukang masak yg selalunya mencari resepi ikut bahan yg ada..eehhehe...malas la nk complete2 sgt, sbb makan sorg pon. Janji lepas kat tekak sendiri. Ok..aku tunjuk kuih yg dah siap di masak ini...taraaaa...
No comments:
Post a Comment