Good bye to winter-Welcome to spring. 2 -3 hari ni dah berlaku perubahan cuaca yang extreme, dari suhu 15-16C tetiba jatuh jadi 3-8 C dan skrg masih kekal 8C bersama titis2 hujan yg halus. Last 2 days, hujan yg lebat extreme plus dgn snow, menusuk2 mata dan kadangkala termasuk dalam mulut ketika mengayuh basikal. Kebas2!! Kawan aku kata itu maybe snow yg terakhir sbb nak masuk spring tak lama lagi. Aku sangat menanti2 kan musim ni, kerana aku tak sabar nak menunggu kehadiran sakura. Chasing the cherry blossom in Kyoto!! InsyaAllah, aku sedang merancang utk travel ke Kyoto nak ber-hanami. Macam2 perancangan aku dah buat sejak awal Mac, semua kene rancang dengan teliti dari segi tempat2 nak pegi, cari spot yg menarik, kira bajet, tempat bermalam - hostel. Last week dah booked hostel, gara2 sakura...kebanyakan budget hotel/hostel sume dah sold out! 3 malam aku surf..jenuh, nasib last2 dpt gak satu hostel. Petang ni nak pi bli tiket bas pulak. Harap2 masih ada kekosongan. Last sekali, print map belom buat lagi. Study kanji untuk nama2 tempat dan stesen2 belom lagi..aduh..byk nya nak buat. Aku kene buat semua ni sebabnya plan ni asalnya aku akan pergi seorang. Haii..hitori desu!! Lama aku pikir betul ke nak redah bandar Kyoto tu sorg2, tapi takde pilihan. Kalau aku tak belajar bergerak sendri, naik bas sendri, beli tiket sendri, sampai bila aku takkan berani keluar dari Shikoku Island ni. Rancang punye rancang, alhamdulillah ada sorg kwn dari China yg baru je study kat Faculty medic nak join. Dia ni kwn Wani, beberapa kali juga kitorg keluar sama2. Syukurlah ada peneman.
Sebut pasal teman, bulan Mac ni bakal melihatkan pemergian teman-teman yg tercinta huhuhu..Wani, akan pulang ke Brunei dgn nama baru, DR. Wani. Irene, akan kembali ke Philipine utk menyambung tugas nye sebagai guru dan yg terakhir, jejaka Nihon-jin yg paling aku senangi Mr. O akan meninggalkan Jepun untuk sambung Master di Australia. Semua yg ada ni akan pegi satu persatu, tinggal la aku sendri lagi ..*sob..sob.Well, bak kata Wani, people come and go...memang betul, tapi sementara nak cari yg lain mesti memakan masa kan. Sapa nak teman aku pi lepak kat Joyfull? Sapa nak teman aku pi cuci mata kat shoping mall? Takde dah org nak layan sembang merepek2 masa boring2 kat lab...hhuh..
Ini lah pelajaran yg Allah bagi. Mula2 belajar berdikari, lepas tu belajar buat keputusan sendiri, dan sekarang belajar hidup sendiri. Survive. Andai nya, aku berjaya melepasi kehidupan di sini seadanya sehingga aku selamat menjejakkan kaki di bumi Malaysia, sungguh...aku lah org paling bertuah dan bersyukur kat planet bumi ini!
Sebut pasal teman, bulan Mac ni bakal melihatkan pemergian teman-teman yg tercinta huhuhu..Wani, akan pulang ke Brunei dgn nama baru, DR. Wani. Irene, akan kembali ke Philipine utk menyambung tugas nye sebagai guru dan yg terakhir, jejaka Nihon-jin yg paling aku senangi Mr. O akan meninggalkan Jepun untuk sambung Master di Australia. Semua yg ada ni akan pegi satu persatu, tinggal la aku sendri lagi ..*sob..sob.Well, bak kata Wani, people come and go...memang betul, tapi sementara nak cari yg lain mesti memakan masa kan. Sapa nak teman aku pi lepak kat Joyfull? Sapa nak teman aku pi cuci mata kat shoping mall? Takde dah org nak layan sembang merepek2 masa boring2 kat lab...hhuh..
Ini lah pelajaran yg Allah bagi. Mula2 belajar berdikari, lepas tu belajar buat keputusan sendiri, dan sekarang belajar hidup sendiri. Survive. Andai nya, aku berjaya melepasi kehidupan di sini seadanya sehingga aku selamat menjejakkan kaki di bumi Malaysia, sungguh...aku lah org paling bertuah dan bersyukur kat planet bumi ini!
6 comments:
aku doakan ko sentiasa kawan. u are SURVIVOR!
arigatou gozaimaisu...tetiba terngiang2 plak lagu "survivor" destiny's child hehehe
sedeynyer..lagi2 part Mr O tuhhhh..sob..sobb...
cubaan n dugaan phD nih..hang in there! eosk2 adela kawan baru :)
aku pun xsabar nak menunggu spring ni..1st timer ni.mcmanala rupe musim spring ni agaknye??
Mr. O, miss D will definitely miss u a lot..right!
akak...bertemu n berpisah adat manusia biasa...hilang di mata tapi di hati tak lupa :D..
always remember them in ur heart!
Noi, bersedialah spring ni dgn kamera tu, time spring kat sana sure penuh bunga2. Nanti upload ek gambor2..
Pingu & Fizz, rasa2 dia ingat tak kat aku sampai bila2...sob..sob ;(
Post a Comment