Friday, January 22, 2010





Baru-baru ni ada kawan pinjamkan kameranya utk aku explore. Aku dah habis godeh dlm 2 weeks ni. Seksa jugak nak guna, kene pakai filem yg kurang ada di pasaran. Aku dapat beli filem tu masa di Nara tengah jalan2 tu ternampak ada kedai lama, kecik, kat depan kedai tu display model kamera lama2. Nasib baik dpt beli, tu pun cume ada bape ketul je. Dah beli satu hal pulak nak masukkan, manual semuanya, kene gulung2 putar2...kemudian kene selotep keliling body kamera tu supaya tak lekang nanti masuk cahaya. Kamera ni plastik, sejibik mainan (dah namanya toy camera pun). Tiap kali nk snap gambar, kene gulung filem sendiri. Mula2nya main tekan2 je..sbb kat filem tu ada dot-dot..indicator kat lubang boleh nampak filem kat dlm tu. Ingatkan dah boleh amik lakan..rupanya..lepas dot-dot baru keluar no 1....dah..salah lagi. So lepas 1,2,3 dan seterusnya...sampai 12. Huh!! Korang jgn ckp aku kedekut beli filem sampai 12 je, paling busuk kat mesia dlu pun 36 kan...Nanti dlu, sebelum mengata aku kedekut, bior aku perjelaskan. Memang org yg buat filem ni kedekut...12 je ada. Filem ni nama dia 120mm. Lebar dia 120mm, tak sama mcm filem kita analog yg dolu2 tu. Dia boleh maksimum 16 atau 12. Mula2 aku nak jimat, nak set 16 tp ada plastik frame empatsegi dlm tu ilang, bila aku tanya kwn aku tuh...dia tak tau menahupun kewujudan mende tu..sah..dia ni main taram je. So, sebab aku nak buat gambar style vignette, maka kene pakai saiz besar, akhirnya dapat 12 je. Bila nak amik gambar pulak...takde perasaan. Biar aku ulang...takde perasaan. Satu sebab bila tekan shuter dia yg mcm besi tu...takde bunyi klik pun. Dalam ati ni berkata2 "eh...ni dah amik ke tak...ke tekan lama2...ke kene kocak2 dlu??" . Aku alami situasi yg sama mcm kwn aku cerita bila dia mula2 guna kamera ni. Maka aku perabihkan la..tekan sana tekan sini. Aku nak cpt abis je...tak sabar nak tengok cemana rupenya hasil holga or lomo nihh..bila da habis tu..cepat2 aku gulung...keluarkan filem tu..iskk..terasa mcm kembali ke zaman 70an (tapi aku tk wujud lagi time nih). Pastu aku peram je filem tu....sebab nak pi anto kedai satu hal la plak. Ahad lps aku pi anto kedai dekat2 skola ni...nasibla dia boleh cuci. Aku dah pulangkan kamera tu, tak berani nak simpan lama2, takut kang dia kata aku wat harta pulak. Aku bungkus elok2 dlm paper bag lawa..aku letak bwh meja kitorg. Aku da bgtau dia aku pulangkan..ermm..dah 3x...dia asik lupa bwk balik. Last2 dia ckp..takpe bior la situ....masalahnya aku asik tersepak je kamera tu. Huh...ikutkan ati nak aje aku kidnap kamera ni. Tapi tak elok la kan, lebehhhh lak aku. Tapi aritu aku da tanya, boleh tak kalau aku pinjam lagi kalau result gambar yg 1st ni menjadi..dia ckp boleh...muahahah. Best22!! Semalam aku dah pi amik gambar tu, sebab kwn ni asik tanya je da cuci ke belum...huhu..aku gagahkan diri kayuh beskal di kala kabus tebal. Mula2 aku tak excited nak amik sebab 1. cuci kat sini mahal, ditambah lak filem pelik, maka 2x ganda harga cuci gambar digital, 2. mcm aku citer td, tak tau apa jd, takleh nak review, 3. sikit sgt, cume 12..selalu tgk gmbr puluh2, ratus2. Bila aku da amik, kat basikal gak aku bukak envelop tu, bukak..tgk..wahahhaha...amazingggggggg....aku tak kata la lawa mcm pro lomography ker..tp ni 1st time aku tgk gambar lomo mcm tu depan mata, boleh pegang, outcome nya bagi aku marvelous!! Maaf, aku bukan perasan, aku hanya membandingkan sebuah kamera mainan yg dibina dari plastik, cokia, yg aku rasa Ben-10 anak sedara aku lagi canggih dari kamera ni, mampu menghasilkan gambar yg unik...tiba2 aku rasa aku jatuh cinta dgn lomo nih ;P
Aku da siap tunjuk result kat kwn aku, dia pun terkejut. Kalau korg nak tau apa jd dgn filem pertama cubaan dia tu, sebenarnya dia penah cuba sekali..tp dia lupa nak amik gambar tu kat kedai. Teringat setelah 6 bulan berlalu...hampehh. One of pic aku amik tu ada yg dia suke, aku bagi free ke dia..atas tanda terima kasih sebab sudi pinjamkan kamera tu...lain kali pinjam lagi ye theheheh. Arigatou...bwh ni, result dari dianaF+

Pemandangan bendang di waktu musim sejuk, seakan-akan kawasan yg mati. Waktu ni salji tengah turun, tapi suam2 kuku

Bila matahari mula meninggalkan kita untuk sementara waktu

dari jendela, mentari mula menampakkan sinarnya, terasa rahmat-Nya

tahun ini, bolero tido luar, sejuk pulak tu, pagi2 dah beku, kesian

di suatu petang yg damai, dgn basikal cabuk aku mengusung kamera ni, terlihat sang mentari itu

6 comments:

patung_ling said...

suke..suke aku suke. cemana plak camera ni nama diana F+ yg ni aku x suke..

Cik Di said...

hahahaha...tu ada unsur2 jeles nih..aku asalnya tak tau nama diana, lady diana tau la. tapi apa nak buat..dah takdir nama dia diana kan ;P

NoiJem said...

ko dh produce kamera ke? sama plak nama kamera tu ye..hehe

Cik Di said...

hahaha....tu aarr..aku alang2 wat phd psl kamera plak

fizz said...

akka...sy br baca post ni..

wah hebat gmbr2 nya...ish nm kamera plak sama..jeles2..

cik Di said...

tu arr..nanti namakan anak2 korg diana ye...nama glemer nih