Mi Udang Kagawa (utk 2 org mkn)
Bahan-bahan
Mi kuning (celur)
Tauge (celur)
Daun bawang (utk tabur)
Limau kasturi (utk perah)
(Sapa kat Malaysia tu ada bwg goreng lagi sdp, sini takde)
Bahan untuk kuah
Kulit udang (dibersihkan & rebus, ambil rebusan, kulit udang td dikisar dan tapis airnya)
Udang sederhana besar 8 ekor
Bawang merah (agak2 la 3 labu)
Bawang putih (3 ulas)
Halia (sikit je)
Cili kisar (4 sudu besar, atau ikut sukalah nak pedasnya)
Sos cili (2 sudu besar)
Sos tomato (3 sudu besar)
Udang kering (kisar, 1-2 sudu besar)
Garam (secukup rasa)
Serbuk perasa (ikut suka..jgn byk2 nnt botak)
1-2 biji telor
Carrot (ikut suke-potong memanjang)
kalau ada jagung muda bole tambah (sini takde huhu)
Cara memasak
Tumiskan bwg merah+bwg putih+halia yg dikisar sampai sedap bau, kemudian masukkan udang kering. Pastu masukkan cili kisar tadi, tumis sampai naik minyak (ni petua yg aku slalu pakai kalau msk pakai cili ni). Masukkan sos cili, tomato (yg ni aku tak tau sukatan asal, main tuang dr botol je, korang masukkan sikit2, then rasa2 la selalu). Kemudian masukkan udang tadi. Udang ni elokla kalau cume di buang kepala dgn bontotnya je, tinggalkan jaket dia, nnt nak makan bru kupas. Baru how liowwww rasanya. Kemudian sayur2 tadi. Dah separa masak, masukkan air rebusan tadi. Masak sampai didih. Jangan lupa garam dan perasa. Ada org letak gule tapi aku tak suke manis gule sbbnya udang ni akan keluarkan rasa manis original yg sedap. Masa buh garam tu petua aku, buh sikit2 pastu rasa. Rasa balance dgn masin manis tu cukuplah. Utk dapatkan kuah yang best, gunakan udang yg baru beli, baru balik dari kedai tak sempat masuk peti ais. Beza rasanya dgn yg dah beku. Tak percaya? Cubalah...
Ok, bila kuah dah pekat sikit, pecahkan telor dan tunggu sebentar. Da masak tu, panas2 tuang atas mi yg dah ditabur dgn tauge, daun bawang serta limau. Siap dah. Akhir sekali, baca Bismillahirrahmanirahim....seterusnya doa makan. Hihihi...
Ok, bila kuah dah pekat sikit, pecahkan telor dan tunggu sebentar. Da masak tu, panas2 tuang atas mi yg dah ditabur dgn tauge, daun bawang serta limau. Siap dah. Akhir sekali, baca Bismillahirrahmanirahim....seterusnya doa makan. Hihihi...
Macam ni la aku makan, udang tinggalkan akhir sekali utk dinikmati. Yg lain kasi licin...sebab nak kopek kulit udang tu nnt tangan comot, maka di akhir sekali la kene ngap. Yummy!!
8 comments:
menu utk 2 org? sorang lagi sapa? ko dan ko? ekekekekek.....sedapnya...sedapnya....kalu ko jiran aku kan best??? boleh amek turn masak...:P
mi udang kagawa..
huhuhu..
ko mkn ngan sapa?? ko bior betikk..
lupa nak ckp..utk 2 org tu maknanya aku makan dua kali. mlm ni bru je lepas ngap lagi baki kuah smlm..heheh..sapa lagi selain aku dan aku..
cik D, sy tgk je la...10 tahun x makan udang.....
hehe lapar mi udang nih... ah kena masak nih...
khg nih kamarul hawari ke?
sedapnyee
akak...bestnya ..huwaa teringin, sy nak jugak
Post a Comment