Tuesday, July 07, 2009

Hari ni teringin nak makan mi. Masa on the way nak balik rumah magrib td, atas scooter tu sempat memikirkan menu. Terbayang udang, lama tak makan udang. Singgah supermarket terus cari udang. Mula2 kecewa sbb udang sume dah takde kepala. Mahal pulak tu dan cume berapa ekor je. Orang sini, jual hasil laut dah siap siang, tapi menu kali ni nak udang yg lengkap takde cacat cela. Pusing2 kat kat tempat ikan2 tu jumpa udang yg ada kepala. Kira2 cukup 3 kali makan, harganya paling murah dari udang yg takde kepala (upah buang kepala kot jd mahal). Udang ni kaler dia pelik..kuning2 oren..bantai je la. Maka, hari ni dapur aku berbau udang...

Mi Udang Kagawa (utk 2 org mkn)
Bahan-bahan
Mi kuning (celur)
Tauge (celur)
Daun bawang (utk tabur)
Limau kasturi (utk perah)
(Sapa kat Malaysia tu ada bwg goreng lagi sdp, sini takde)

Bahan untuk kuah
Kulit udang (dibersihkan & rebus, ambil rebusan, kulit udang td dikisar dan tapis airnya)
Udang sederhana besar 8 ekor
Bawang merah (agak2 la 3 labu)
Bawang putih (3 ulas)
Halia (sikit je)
Cili kisar (4 sudu besar, atau ikut sukalah nak pedasnya)
Sos cili (2 sudu besar)
Sos tomato (3 sudu besar)
Udang kering (kisar, 1-2 sudu besar)
Garam (secukup rasa)
Serbuk perasa (ikut suka..jgn byk2 nnt botak)
1-2 biji telor
Carrot (ikut suke-potong memanjang)
kalau ada jagung muda bole tambah (sini takde huhu)

Cara memasak
Tumiskan bwg merah+bwg putih+halia yg dikisar sampai sedap bau, kemudian masukkan udang kering. Pastu masukkan cili kisar tadi, tumis sampai naik minyak (ni petua yg aku slalu pakai kalau msk pakai cili ni). Masukkan sos cili, tomato (yg ni aku tak tau sukatan asal, main tuang dr botol je, korang masukkan sikit2, then rasa2 la selalu). Kemudian masukkan udang tadi. Udang ni elokla kalau cume di buang kepala dgn bontotnya je, tinggalkan jaket dia, nnt nak makan bru kupas. Baru how liowwww rasanya. Kemudian sayur2 tadi. Dah separa masak, masukkan air rebusan tadi. Masak sampai didih. Jangan lupa garam dan perasa. Ada org letak gule tapi aku tak suke manis gule sbbnya udang ni akan keluarkan rasa manis original yg sedap. Masa buh garam tu petua aku, buh sikit2 pastu rasa. Rasa balance dgn masin manis tu cukuplah. Utk dapatkan kuah yang best, gunakan udang yg baru beli, baru balik dari kedai tak sempat masuk peti ais. Beza rasanya dgn yg dah beku. Tak percaya? Cubalah...
Ok, bila kuah dah pekat sikit, pecahkan telor dan tunggu sebentar. Da masak tu, panas2 tuang atas mi yg dah ditabur dgn tauge, daun bawang serta limau. Siap dah. Akhir sekali, baca Bismillahirrahmanirahim....seterusnya doa makan. Hihihi...

Save the best for last

Macam ni la aku makan, udang tinggalkan akhir sekali utk dinikmati. Yg lain kasi licin...sebab nak kopek kulit udang tu nnt tangan comot, maka di akhir sekali la kene ngap. Yummy!!




8 comments:

m.e.m.e said...

menu utk 2 org? sorang lagi sapa? ko dan ko? ekekekekek.....sedapnya...sedapnya....kalu ko jiran aku kan best??? boleh amek turn masak...:P

patungling said...

mi udang kagawa..
huhuhu..
ko mkn ngan sapa?? ko bior betikk..

cik Di said...

lupa nak ckp..utk 2 org tu maknanya aku makan dua kali. mlm ni bru je lepas ngap lagi baki kuah smlm..heheh..sapa lagi selain aku dan aku..

FMM said...

cik D, sy tgk je la...10 tahun x makan udang.....

Nurul said...

hehe lapar mi udang nih... ah kena masak nih...

Nurul said...

khg nih kamarul hawari ke?

NoiJem said...

sedapnyee

fizz said...

akak...bestnya ..huwaa teringin, sy nak jugak