Seharian hujan. Pagi tadi selamat tak kene hujan, tapi balik masih hujan, tak lebat, renyai2 tapi masih mampu untuk basahkan jacket aku. Hari ni aku malas nak pakai baju hujan sebab tak muat kalau pakai dengan jacket gemuk ni. Beg pulak penuh dgn laptop, notes, bento dan sebagainya. Selalunya aku akan tanggal jacket ni masuk dlm beg, hari ni tak. Sebab tu baju basah. Ramai pulak org kat eki (stesen keretapi), aku tanggal jacket tinggal sweater je. Semua org pegang payung, aku pegang jacket...yg basah. hehehe...aku kan rock, mana pakai payung.
Masa dekat eki Kawaramachi, aku duduk silang kaki sambil tongkat dagu, tgk org lalu lalang. Aku suke tgk org Jepun balik keje...tgk fesyen, gaya...sama je semua. Kalau tak belek hp, pegang buku kecik. Tengah tengok2 orang tiba2 orang yg aku tengok tu berjalan ke arah aku. Aku tak kisah...aku nak alih pandangan tapi macam betul dia tgk aku. Tak lama lepas tu dia berdiri depan aku...."Assalamualaikum!" Dia bagi salam ( aahhh...bahagianya dengar salam, dah 2 bulan tak dgr salam dari tepi telinga) Aku terus bangun sambil jawab "Waalaikumsalam". Dia tersenyum sambil lancar berkata2 Nihon-go yg aku sepatah haram tak paham. Aku terus cakap "Sorry, I can't speak Japanese, English only...Eigo, Eigo". Dia senyum, tapi masih nak bercakap lagi...cakap2 nya aku dapat tangkap perkataan "Saudi Arabia" dan bertanya sama ada aku muslim. Mesti dia sangka aku org arab, weee..muka itam cam aku ni ada gaya arab ke..owhh tudung kot. "I am Malaysian". Dia angguk. Aku beritahu dia "Kagawa Daigaku..". Dia sambung bercakap, aku dapat tangkap dia belajar bahasa arab dan dia kata susah. Di mana dia belajar...tak paham pulak makna perkataan tu. Sedang seronok nak bercakap, keretapi sampai, aku sempat tanya "Are you muslim?". Dia tergelak, geleng2 kepala dan jawab "Japanese". Huh...mati2 aku ingat dia mualaf ke, aku jawab pulak salam dia sepenuh2 nya. Mesti dia ingat salam itu seperti "Ohaiyo gozaimas atau konnichiwa!". Ada jugak org nak tegur aku ya di sini. Selama ini aku berprasangka orang jepun susah nak terima org asing. Lagi2 bertudung mcm aku ni...itam, tak comel mcm kulit dorg. Apa pun aku rasa bangga sebab aku rasa glamer jd perhatian sebab unik. Lelaki itu, umor dalam 40an, naik keretapi yg sama tp gerabak dihadapan aku. Bila aku sampai Yashima, aku nampak dia masa keluar dan sempat bagi angguk tanda "haik!"....
Malam ni terasa nak makan nasi yg lain dari nasi putih. Nape tah musim sejuk kepala otak kalau penat asik pikir menu je. Maka terhasil lah nasi beriyani kambing bersama rendang kambing dan salad. Ermm..berat aku da naik sekilo, esok tambah lg sekilo =(




No comments:
Post a Comment