Hari ni ada sikit nak cerita...nostalgia lagi tu. Yela, tak sempat nak citer pasal beraya hari tu. Ni kan Syawal, aku plak da bukak citer pasal kemas2 barang. Untuk pengetahuan, sampai hari ni aku masih dalam mode "mengemas". Maka..aku ketepikan cerita kemas-mengemas ni.
Begini kisahnya, raya kali ni aku rasa biasa2 je tp masa raya kedua tu aku dan family gi beraya umah mak cik kat Soeharto. Anak makcik tu best friend aku la sejak dari kecik. Jadi sudah kewajipan mesti datang raya ke sana. Kebetulan hari tu...hampir semua adik beradik mak aku tengah beraya kat sana. So...memang riuh rendah la..dah macam kenduri. Sampaikan tuan rumah tak sempat nak berborak, sibuk memasak kat dapur nak bagi tetamu ni makan tengahari. Tengah riuh-riuh tu tetiba muncul la seorg lelaki yg tak dikenali. Aku ingat jiran makcik aku ke...tiba2 pakcik aku tarik tangan lelaki tu sambil berkata " siapa nak kenal dengan anak aku..." Kitorg rilek lagi sbb ingat pakcik aku gurau...rupa2nya..lelaki tu adalah sepupu aku. Beza dalam 4-5 tahun je dgn aku. Boleh kata semua tak dpat cam. Dah lain..bermisai hehehe...Kiranya raya ni jadi jejak kasih la. Kesian dia...dulu dia penah duduk dengan nenek aku kat kg sejak ayah dia divorce. Time tu adalah dia main2 dgn kitorg yg kecik2 lain. Aku ingat..aku dgn dia suke main api....pasang apa bara konon nak masak2 kat blakang uma nenek aku. Hehe..tapi, sungguh..dia pun tak kenal aku sebab tak cam aku kot...dia bgtau pada pakcik2 aku yg selama ni dia kecik ati kat semua org sebab diorg tak tegur dia kalau jumpa kat mana2. Sebenarnya dia tak tau yg pakcik2 ni da pelupa2..yela..dah tua2 ni..mana nak ingat da..dia pulak membesar, off course la riak muka, raut wajah berbeza. Dan yg sedihnya, dia tak tau pasal neenk aku da meninggal dlu...tu la..sapa suruh dia menghilangkan diri. Cemana la kitorg nak cari bila berlaku kes2 mcm tu kan. Apa pun...raya ni mungkin bermakna pada dia dan pada keluarga besar kami. Dapat menyatukan lagi waris kami yg hampir2 hilang dari salasilah keluarga...
Gambar di bawah ni aku terjumpa dalam album sepupu aku yan bulan sebelum berpuasa. Gambar kitorg masa kecik2..time tu Yan darjah 1, aku tadika...sepupu aku yg hilang da jumpa balik tu pun ada dlm gambar ni...berdiri , sebelah kanan. Nostalgia betul..
2 comments:
diana, aku baca entry ko mengemas, tak tahu mengapa, aku sayu wey. series. ko dah nak sambung, means i will not see you in several years. and ko balik insyaalah aku pulak sambung.
memang masa apply keja sini dulu, one major point is ko ada kat sini. ingat lagi, ketika aku pindah mai negeri ni, aku menganggur beb. and jengka and ktn masa tu 2 jam. bertolak kol 6 sampai kol 8 utk intw. ah ntah la.. tapi aku sayu. apa2 pun keep in touch ok. all the best!
uikkss..Nurul dude! jgn sedey weyy..ko wat aku lg sayu beb.Takpe, rezeki masing2 mesti ada,skrg pun ko ok pe kt sini. Mana tau ko pun tergerak nk ke NIPON nnt,bole jumpa sana. Mai la..ikut aku, busan2 kat sana kalau ada ko ble aku main dgn batrisya+ ilyas heheheh. Aku cume ada fuzah je kt sana huhuhu..
Post a Comment