Monday, September 15, 2008

Kereta biru comel aku tak boleh start! Gelabah, kereta kesayangan aku meragam..tak mau on. Tak penah dia buat hal sejak aku jaga dia....aku bagi servis baik punye (cuma malas basuh je..jaga enjin tetap tip top!). Aku rasa maybe sebab bateri yg dah lama tak penah ganti (da masuk 4 tahun). Pagi Ahad ni aku mintak tolong Fizz cari mekanik. Puas kitorg cari..banyak kedai tutup...tapi jumpa gak akhirnya. Seorang apek yg baik. Memang betul, bateri aku dah kong...beli baru...bukak bonet depan, bukak2 skru..masukan bateri..siap. Upah=RM20. Tak sampai 10 minit. Bukan aku buat...apek tu buat. Senang je....kalau aku tau mcm tu la caranya, aku buat je sendri. Senang kan nak dapat duit dari org yg tak tau (mcm aku ni) heehehe...Pada korang2 yg akan mengalami masalah bateri dah kong...cubalah buat sendri. Anda boleh jimatkan duit sebanyak RM15-RM20. (Boleh beli set Kenny Rogers duit tu..). Aku beritahu sikit cara2 nya di sini:
1. Bukak bonet keta (yg depan tau..bukan belakang)
2. Buka lah skru yg berada pada bateri.
3. Pastikan anda tau di mana tanda polarity bateri tersebut pada penyambungnya.
4. Keluarkan bateri.
5. Masukkan bateri baru.
6. Sambung kepala (polarity) bateri sama ada + atau - dahulu. Salah satu saje ye.
7. Pastikan kunci kereta anda tidak berada ditempat kunci (stereng). Cabut. Tutup pintu kereta
kemas2.
8. Pastikan anda ada remote alarm kereta di tangan anda.
9. Barulah sambung penyambung bateri kepada terminal yg lagi satu.
10. Alarm kereta anda akan berbunyi sekuat2 nya....jgn gelabah..td kan da pegang remote alarm tu..ha sekarang tekan la. Kasi alarm tu senyap.
11. Ketatkan semua skru.
12. Siap da. Jangan lupa tutup bonet keta tu..

Itu la saja panduan dari aku...akhir kata..selamat memandu!

No comments: