Monday, October 04, 2004

Aku nak cerita pasal balik kg kelmarin. Kali ni perasaan balik kg tu tak macam biasa. Sungguh tak menyeronokkan.Penat.Tapi kenduri punya pasal aku balik juga. Masa nak naik bas dr PB-KL, bas tu lewat lebih sejam. Dari 10.15 pagi...sampailah 11.30 baru sampai. Berasap je ati ni. Bila dah sampai KL mestila lewat...jam dan ujan. Aku sampai dekat2 pukul 5. Kebetulan ada member nak jumpa around2 situ..tapi aku dah malas, takde mood, aku terus gi makan. Lapar beb, tak makan apa-apa dari pagi.Lepas makan ingat nak gi cari VCD, tapi disebabkan dah hujan dan hari dah gelap..aku cancel. Terus gi tunggu bas kat tempat biasa. Kat dlm pudu raya tu tempat bas aku kat platform paling ujung. Tapi dah lain suasana nya kat situ. Aku tengok ramai sangat "ulat-ulat" yang jual tiket takde kaunter. Pulaknya, ramai pembelinya, bila bas datang je, masing2 berkejar2..kerumun..macam semut.Dari takde orang..sampai penuh dgn org, kemudian org dah naik bas..sampai org ramai tunggu bas...bas aku tetap tak datang. Aku tak tahan dah nak berdiri kat situ, tapi terpaksa..kat luar hujan.Dekat 7.30 malam bas datang, tapi dia tak nak masuk kat platform tu, dia berenti je kat trafik light kat luar, bawah jambatan lrt tu. Sakit atinya, orang punye la ramai....sampai berebut2.Aku tak larat nak berebut..aku tgk je..bila bas tu da berenti betul2 depan aku, baru naik..tapi tempat duduk takde. Hampehh!! Aku berdirila..sampai kg aku. 2jam lamanya berdiri, tu bila ditambah dengan berdiri menunggu bas, adalah dekat 4jam. Memang aku menyumpah...takde kata-kata yang istimewa yang nak diperkatakan selain hampeh!Penat...balik tu, bila bukak kasut aku rasa tapak kaki aku kembang, lutut dengan betis aku tegang je rasa. Pedih bila pijak simen.Sedih pun ada...lepas ni takmau la nak naik bas tu. Tamat la hikayat bas tu dlm idup aku.Sejak aku kecik sampai besar, aku la penumpang setia, tapi bas tu tak penah nak menaik tarafkan perkhidmatannya. Dah lebih 20 tahun, condition as tu tetap sama..buruk, aircond semput2..kotor..yang berubahnya cuma tambang..naik, naik,naik. Ni harga petrol dah naik...agaknya dorg pon sibuk2 wat tambang baru. Orang makin ramai, tapi bas seketul sejam..apalah salahnya buat 2 3 bas skali jalan sebab bas tu tak penah kosong. Tin sardin pun lagi seronok, lazat.
Kenduri pulak, takde sapa balik melainkan orang2 yg bujang je. Kesian mak aku, dah masak banyak2 tapi takde org nak balik, maka aku jela yg tukang perabihkan. Tak penah-penah mak aku masak nasi tomato...kali ni dia masak, tp takde org balik. Jahat betul la dorg...nasib baik aku ada..tolong makan. Ahad tu mak aku hantar kat bus stop...sempata dia tanya.."puasa ni balik tak?"..Uh...nak balik tapi bila pikir kene berdiri di bulan posa...rasa tak nak balik. Kali ni aku kene drive je, kalau sorang pon takpela..janji aku tak berdiri lama2.

No comments: