Monday, April 12, 2004

Sangat boring petang ni. Tetiba rasa tak bersemangat je nak buat keje. Dah 3 hari cuba nak memahamkan algorithm yang baru dirujuk, rasanya dah paham tapi bila mula taip program banyak dah error. Tensen ..tensen. tension tu ke yg buat aku boring atau ada benda lain yang memang aku dah lama boring kan? Jangan pikir boring, kalau pikir selalu tak ke mana. Aku pon malas nak tulis benda-benda remeh yang slalu kat blog, tak sesuai untuk dibaca, takut pembaca bosan.
Anyway, pagi tadi ada seorang engineer dari satu company software datang ke sini nak membantu kawan aku ,S. Kebetulan aku pon guna benda yang sama, lepas S selesai, engineer tu naik ke lab aku dan aku pon tunjuk la masalah aku. Sebenarnya tak selesai pon, tapi aku dapat belajar banyak cara-cara yang betul nak buat program ni dan dia suruh aku optimize lagi kalau nak tambah speed. Sebenarnya aku dah optimize sehabis boleh, tapi nampaknya dia berminat nak tolong dan semuanya free....huh, baiknya. Kan best kalau semua company ada buat service macam ni. Katanya, kalau nak dia tolong optimize lagi, aku kene bagi dia semua proggram ni termasuk data. Leceh la pulak, bukan sikit, banyak sub-sub program dan aku tak larat nak explain pasal projek aku ni. Last skali aku kata, takper, aku rasa ni dah cukup. Cuma kalau ada kemusykilan baru aku contact dia.
Aku macam tak pecaya bila dia datang semata-mata nak ajar student dengan percuma. Rasanya kat dunia ni dah tak banyak orang nak buat amal kebajikan, tolong-menolong, buat kerja percuma,lagi-lagi company yang mementingkan keuntungan. Sedangkan sesama manusia sendiri pon kadang-kadang kita berkira. Alangkah bagusnya kalau ada 1000 orang macam tu kat Malaysia. Tak nak banyak-banyak, 1000 pun dah cukup nak dibandingkan daripada takde langsung kan?

No comments: