Aku ada satu cerita. Tak tau lah nak kata cerita sedih ke, syahdu ke apa. Begini kisahnya...
Hal ni berlaku beberapa hari yang lepas. Di uni, kebiasaannya aku akan solat di bawah tangga, basement. Senang kata, bukan tempat rasmi seperti surau, musollah atau bilik. Almaklumlah, duduk di negara bukan Islam, kemudahan seperti itu tidak akan dapat. Tempat tu pun asalnya inisiatif student-student kat sini. Lagi pun tempat tu je aku rasa selesa untuk solat tanpa dilihat orang. Nak kata selesa 100% tu tidakla, memadai aku dapat selesaikan ibadah fardu ain ni. Student islam di sini semuanya lelaki, hanya aku saje perempuan. Bagi org lelaki, asalkan ada kain sejadah, paling kurang..pelapik utuk sujud dah mencukupi untuk solat. Lain plak caranya aku ni. Aku masih juga menggunakan pakaian sembahyang lengkap, yakni..telekung. Sebab aku rasa lagi selesa dan boleh rasa sembahyang yg sebenar-benarnya. Lagi pun boleh cover jeans aku yg makin lama makin sendat (dah gumukss) ni. Alkisahnya, tempat aku sembahyang ni betul2 bawah tangga. Kalau org naik tangga memang berdengung la kepala...lagi2 waktu kelas nak mula di mana budak2 jepun suka lari dan akan hentak kaki kuat2. Dah dua tahun ni..dah rasa biasa la. Lagi satu, kat basement ni sebenarnya ada dua pintu...tak tau hala ke mana tapi ianya seperti tempat paip2 atau pun kadang2 ada orang bwk tong2 gas ke bahan chemical. Aku dah biasa terserempak dgn org2 luar yg selalu dok wat cek kat bwh tu...bayangkan mereka terserempak aku tgh semayang ...serba putih. Off course la dorg terkejut..tp aku wat bodo je la. Seandainya tengah semayang mmg aku wat bodo..tapi kalau belum smyg aku nampak dorg ada situ..aku tunggu atau aku cari port lain.
Beberapa hari lepas, sewaktu rukuk dalam sembahyang...aku terdengar tapak kaki seperti biasa. Tapi bunyi tu menghala ke bawah..semakain hampi ke..kepala aku..Dan aku dapat rasakan bukan sepasang tapak kaki...bahkan..lebih dari 3 pasang..(aku leh ternampak dr mata tepi---punyela tak kusyuk..) dan yg nak tergelaknya, kaki2 ini terhenti sekektika bila betul2 berada di paras tangga yg sama disebelah tempat aku rukuk...haiiihhh...aku rasa dorg terkejut badak ni ..hahah..kompem!!
Tension aarghhhh...lepas ni aku nak tukar lokasi la plak..kacau je dorg ni.
Hal ni berlaku beberapa hari yang lepas. Di uni, kebiasaannya aku akan solat di bawah tangga, basement. Senang kata, bukan tempat rasmi seperti surau, musollah atau bilik. Almaklumlah, duduk di negara bukan Islam, kemudahan seperti itu tidak akan dapat. Tempat tu pun asalnya inisiatif student-student kat sini. Lagi pun tempat tu je aku rasa selesa untuk solat tanpa dilihat orang. Nak kata selesa 100% tu tidakla, memadai aku dapat selesaikan ibadah fardu ain ni. Student islam di sini semuanya lelaki, hanya aku saje perempuan. Bagi org lelaki, asalkan ada kain sejadah, paling kurang..pelapik utuk sujud dah mencukupi untuk solat. Lain plak caranya aku ni. Aku masih juga menggunakan pakaian sembahyang lengkap, yakni..telekung. Sebab aku rasa lagi selesa dan boleh rasa sembahyang yg sebenar-benarnya. Lagi pun boleh cover jeans aku yg makin lama makin sendat (dah gumukss) ni. Alkisahnya, tempat aku sembahyang ni betul2 bawah tangga. Kalau org naik tangga memang berdengung la kepala...lagi2 waktu kelas nak mula di mana budak2 jepun suka lari dan akan hentak kaki kuat2. Dah dua tahun ni..dah rasa biasa la. Lagi satu, kat basement ni sebenarnya ada dua pintu...tak tau hala ke mana tapi ianya seperti tempat paip2 atau pun kadang2 ada orang bwk tong2 gas ke bahan chemical. Aku dah biasa terserempak dgn org2 luar yg selalu dok wat cek kat bwh tu...bayangkan mereka terserempak aku tgh semayang ...serba putih. Off course la dorg terkejut..tp aku wat bodo je la. Seandainya tengah semayang mmg aku wat bodo..tapi kalau belum smyg aku nampak dorg ada situ..aku tunggu atau aku cari port lain.
Beberapa hari lepas, sewaktu rukuk dalam sembahyang...aku terdengar tapak kaki seperti biasa. Tapi bunyi tu menghala ke bawah..semakain hampi ke..kepala aku..Dan aku dapat rasakan bukan sepasang tapak kaki...bahkan..lebih dari 3 pasang..(aku leh ternampak dr mata tepi---punyela tak kusyuk..) dan yg nak tergelaknya, kaki2 ini terhenti sekektika bila betul2 berada di paras tangga yg sama disebelah tempat aku rukuk...haiiihhh...aku rasa dorg terkejut badak ni ..hahah..kompem!!
Tension aarghhhh...lepas ni aku nak tukar lokasi la plak..kacau je dorg ni.
4 comments:
lawak la cik D..kalau aku pun gitu agaknyer...x jadi semayang dah jadinyer
aku tak kusyuk...klu aku kusyuk cane aku leh perasan bape byk kaki berenti tepi aku...hahah
akak,i try to put myself in ur condition, mmg tak kusyuk smyg kalau dh gini...look like u have to find another location to perform ur prayer..hopefully u'll find the strategic one...:D
hahahaha. org tu mesti sebulan dok cite pengalaman die kat kawan2.silap2 siap pesan jgn gi kawasan tu kut.. tp mmg, tak selesa smyg pakai jeans n jaket je, pakai telekung gak best, sebab konfim, takde ternampak aurat atau bentuk2 badan :)
Post a Comment