Akhirnya.....lama tak post ni. Ok, sekarang baru lega nak ber blog ke...nak surf internet ke, sebab ielts dah lepas. Hari ni dah dapat result pun, alhamdulillah......result tu dah boleh lepas nak sambung study. Takla cemerlang mana, tapi memang cukup happy la bila dah selesai. Lega betul. Satu hari ni aku tak buat keje...sebab happy...hehehehe...time ni baru la aku bleh berangan sket...kalau tak sebelum ni, nak berangan pun serba salah. Thanks pada semua kawan2 yang banyak share notes, tips, kasi semangat dan tak lupa pada yg tolong ajar aku grammar tu...and finally...doa. Aku rasa kalau aku study sorang2 pun..mesti tak dapat sebaik macam ni. Bila study berkawan...aura tu ada...so bile kita termalas ke...tengok org lain study, otomatik kita serba salah nak malas2 ni. Biar aku citer sket pengalaman aku masa mula2 nak amik exam ni.
Aku tumpang tido uma sepupu kat Cheras, plan esoknya nak amik exam tu...gi naik lrt je. Sebenarnya, British Council nye tempat pun tak tau kat mana. So, sehari sebelum tu aku gi survey. Aku gi kul 5pm..time org balik keje...gile penuh org....berimpit mcm sardin(sardin pun lg sedap) dengan bau peluh yg menyengat...semua ada. Aku kira dalam 40 minit gak sampai...tu lom kira nak jalan kaki lagi....aku bajet2 sejam. Tapi disebabkan pengalaman yg dahsyat dlm lrt tu..aku cancel nak naik lrt. Aku suh Yan anto je naik keta. Malam tu plak...sangat la penat. Aku tak larat nak study apa2 lagi....berserah je. Cuma sempat praktis speaking. Malam tu aku takleh tido langsung...dari atas katil aku bergolek ke lantai....aku tak sedor pukul brape lelap..maybe dlm pkul 4 am. Time tido tu...semua masuk dlm kepala...ayat2 karangan yang aku duk baca2 pun masuk....segala2nya pasal ielts masuk kepala. Pagi tu dalam 5.50 am aku dah jaga...bersiap2...pastu berdoa la lama2 sket. Da pagi tu...Yan sempat lagi nak wat breakfast...aku ni da takut lambat....tapi betapa pantasnya dia siapkan french toast dgn teh panas...aku makan..tp tak rasa apa pun...berdebarnya pasal. Bertolak dr rumah pukul 7...Yan bwk keta mcm nak terbang....sampai sana pkul 7.30 hehehe...awal gile. Sepanjang pagi tu aku kurang dah berdebar....cuma risau sket2. Masa fisrt test (listening), aku target nak dpt band 6.5.....sekali tu soalan kedua je aku dah terlepas dengar..pastu ada la satu parangraph yg aku lost...huh..target aku turun jd band 6.0 lak...Pastu next test (reading)...bukak2 article pasal automation machine...haha..aku dah suke...sbb aku paham...masuk part 2..susah sket..part 3...sgt susah..sampai aku terpaksa tembak je 7 soalan terakhir....so target aku trun jadi 5.5 lak. Last part...speaking....huh...aku nervous sgt, takleh nak control cakap...laju gile aku cakap tapi grammar hancus...target aku turun lagi (tapi aku tak pikir kan lagi pasal target sbb dah rendah sgt...5.0...takutt..). Habis exam, semua org diam. Su, Haiza...tak terkata apa2. Terkedu. Kami pi makan kat KLCC...kue teow goreng berharga RM9 tp rasanya yg hampeh....pastu balik la aku dgn takde perasaan. Aku sendri pelik, nape aku takde perasaan....kalau tak, mesti da rasa merdeka..bleh pi shopping...itu la..yg aku nak kata. Betapa susahnya aku nak lalui ielts ni. Untuk org mcm aku yg jarang guna BI, ckp pun org tak paham....tapi at last, boleh jugak. Senang kata...tips aku pada sesapa yg belum buat lagi (Fiza tu....) Korang boleh buat, dapatkan band yg korang nak...janji kene usaha...usaha..usaha...Study banyak2...tak rugi kalau study...sekurang2nya rezeki tu "melekat" jugak sikit2. Macam kes aku ni....tuhan nak kasi "rezeki". Ikutkan...byk gak mistake masa menjawab. Yakin dan tawakal. Akhir sekali...doa.
Student life BW
13 years ago
No comments:
Post a Comment